donderdag 20 januari 2011

Taimyr - "zepert"

20-01-2011: 't Is lekker druk in Blokhoven-Oost

Eigenlijk wilde ik een tijdje niet over ganzen schrijven, want het is best een verrassende ochtend geweest: Met een dame die dacht op de fiets haar hond uit te kunnen laten maar op de spiegelgladde Achterdijk ten val kwam; niks beschadigd, maar toch maar te voet naar huis. Met een ontmoeting met iemand van het Hoogheemraadschap die vertelde over het regelen van het peil van de fortgracht Honswijk. Met een Apache helikopter die een macht ganzen de lucht injoeg, waarvan de helft naar de Culemborgse kant ging en de andere helft gelukkig weer landde bij de spoorwegovergang Achterdijk. Met maar liefst 4 af te lezen kleurringen toch behoorlijk in mijn nopjes.  Maar ik had het best kunnen laten om daar iets over te zeggen en gewoon over de Grote zaagbekken in de fortgracht te schrijven.

20-01-2011: Vliegverkeer (de geringde vogel
is niet de Tamyr vogel)

Maar thuis, bij het invoeren van de ringcodes, werd het een heel ander verhaal. De eerste code die ik invoerde bleek van een Kolgans die nog maar één keer eerder was gezien. Op 27 juli 2008 in de Pyasina delta op Taimyr, Rusland door Gerard Muskens en Bart Ebbinge; bekende ganzenflapper resp. onderzoeker. Voor vogelaars met een interesse in noordelijke vogels is Taimyr een mythische oord. Het ligt 1000km ten Oosten van NovaZembla, 4500km vliegen vanaf Schiphol.  Die mythische status stamt waarschijnlijk nog uit de tijd, dat trekvogelonderzoekers door het ijzeren gordijn werden gestopt bij het achterna reizen van hun wetenschappelijke interesse. Uit contacten met Russische wetenschappers wist men wel, dat veel van onze ganzen naar Taimyr trokken om te broeden. Sinds Gorbatsjov gaan er nu met een zeker regelmaat Nederlandse onderzoekers op expeditie naar Taimyr. Vara's "Vroege vogels" besteedde er al eens aandacht aan". Zie ook: Pooljaar2008
Zelf had ik nog niet eerder zo de directe lijn tussen Taimyr en Blokhoven ervaren.  Dit is genieten geblazen; een vogel aan te treffen die aantoonbaar de afstand Blokhoven- Taimyr wist te overbruggen. Zo'n dier zou je met een diepe buiging moeten verwelkomen in de polder.

Locaties waarnemingen Kolgans 27-02-2008 (Pyasina delta, Taimyr) en op 21-01-2011 (Blokhoven-Oost Schalkwijk).

P.S.: 
Ik ga nog proberen te achterhalen waar de vogel werd geringd want dat vermeldt de database nog niet. En die zaagbekken komen nog wel een keer.

29-01-2011: Deceptie
Mijn vraag naar de ontbrekende ringlocatie van deze gans viel bij geese.org in de e-postbus samen met dezelfde vraag van een Hongaarse waarnemer die deze code 3 maal had afgelezen w.o. een dag voor mijn waarneming. De twijfel sloeg toe. Na een paar berichten heen-en-weer moesten we wel concluderen, dat ik een O voor een D had aangezien. Ter verschoning; deze afleesfout wordt vaker gemaakt, maar het is toch een beetje een deceptie. De gecorrigeerde code werd een dag later vlakbij door Siebe afgelezen.

2 opmerkingen:

  1. Sorry, eerste reactie ging mis.
    Jammer hoor, ik begrijp de kick die je voelde bij je Pyasina-delta rusje en de deceptie toen het helaas niet klopte. Bij mijn eerste Pyasina Rusje kreeg ik ook zo'n kick en daarna is het ringen- en ganzen kijken tot een verslavende hobby uitgegroeid. Bij mij in de polder kan ik gelukkig veel ganzen vinden en aflezen. Gewoon doorgaan, de Siberische Russen komen vanzelf.

    Met vriendelijke groet,

    Marianne Wustenhoff
    www.devogelkijker.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor je "hart-onder-de-riem".
    Er zijn meer polderbloggers dan ik had gedacht zo blijkt. Ik heb een link geplaatst naar jouw blog.
    Groet, Sjerp

    BeantwoordenVerwijderen